احزاب مهم مسیحی در لبنان به شکل رسمی «جهاد ازعور» را به عنوان نامزد خود برای پست ریاست‌جمهوری معرفی کردند و قرار است نشست پارلمان در این‌باره 14 ژوئن برگزار شود.

حمایت جریان آزاد ملی لبنان (متحد حزب‌الله) از کاندیدای پیشنهادی

سمیر جعجع مخالف جریان مقاومت برای پست ریاست جمهوری لبنان

احزاب مهم مسیحی در لبنان به شکل رسمی «جهاد ازعور» را به عنوان نامزد خود برای پست ریاست‌جمهوری معرفی کردند و قرار است نشست پارلمان در این‌باره 14 ژوئن برگزار شود.

به گزارش وب سایت النشره لبنان ۳۲ نماینده از احزاب مسیحی لبنان در یک نشست خبری «جهاد ازعور» وزیر دارایی سابق لبنان را به عنوان کاندیدای رسمی خود برای پست ریاست‌جمهوری را به پارلمان لبنان معرفی کردند.

به نوشته النشره «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز اعلام کرد که جلسه رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور در تاریخ ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) برگزار خواهد شد. ضمن اینکه حزب‌الله و جنبش امل نیز پیش از این «سلیمان فرنجیه» را نامزد خود برای این پست معرفی کرده بودند.

به نظر می رسد لبنان بار دیگر با خلأ ریاست‌جمهوری مواجهه شده و از زمان پایان دوره ریاست‌جمهوری «میشل عون» ۹ ماه است که لبنان فاقد رئیس‌جمهور است؛ پارلمان این کشور نیز تاکنون ۱۱ جلسه برای انتخاب رئیس‌جمهور تشکیل داده که هیچ کدام نتیجه‌ای در بر نداشته است.

اعلام حمایت احزاب مسیحی از «جهاد ازعور» در شرایطی است که جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی لبنان (از متحدان حزب‌الله) نیز حمایت خود را از او اعلام کرده است. «جبران باسیل» در سخنانی گفت: «ما با فراکسیون‌های دیگر پارلمان لبنان برای نامزدی جهاد ازعور از میان اسامی دیگر به توافق رسیده‌ایم و این توافق یک تحول مثبت و مهم است.

همچنین میشال معوض» فردی که پیش از این نامزد احزاب مسیحی بود نیز روز گذشته اعلام کرد که به نفع «جهاد ازعور» کناره‌گیری می‌کند.

سلیمان فرنجیه، کاندید مورد حمایت مقاومت لبنان نیز از روزهای ابتدایی مطرح شدنش برای ریاست جمهوری لبنان تاکنون تصریح کرده که «پست ریاست‌جمهوری را از هیچ‌کس گدایی نخواهم کرد. فرنجیه که به صراحت و شفافیت در اتخاذ مواضعش در میان مقامات لبنانی معروف است، بارها به حمایت ضمنی‌اش از مقاومت حزب‌الله و عدم تاثیرگذاری منفی این جنبش بروضعیت کشورش تاکید کرده بود.

ملاحظه:

«جهاد ازعور» کاندیدای پیشنهادی جریان مسیحی در سال ۱۹۶۶ به دنیا آمده است، وی دارای جایگاه ارشد در صندوق بین‌المللی پول است و در آنجا بر کار این صندوق در خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای مرکزی و قفقاز نظارت می‌کند. گروههای سیاسی پیشنهاد دهنده ایشان معتقدند از آن‌جایی که لبنان با بحران شدید اقتصادی مواجه است، با حضور وی در جایگاه ریاست جمهوری و اخذ وام و تسهیلات از نهادهای مالی جهانی را بهترین راه مواجهه با چالش‌ها می‌دانند. از سوی دیگر جریان مقاومت معتقدند که حضور جهاد ازعور در جایگاه ریاست جمهوری، با توجه به نفوذی که در بانک جهانی از یک سو و اختیاراتی که در مقام ریاست جمهوری خواهد داشت ، می تواند لبنان را در مسیر اصلاحات توصیه شده بانک جهانی قرار دهد و مشکلات عدیده ای را برای آینده لبنان رقم بزند. لذا فرنجیه را به عنوان کاندیدای خود معرفی نمودند. با توجه به اینکه جریان آزاد ملی لبنان (از متحدان حزب‌الله) در موضوع کاندیاتوری رئیس جمهور با حزب الله به اختلافاتی رسیده و عملا مسیر خود را جدا نموده و از جهاد ازعور کاندیداری پیشنهادی سمیر جعجع مخالف جریان مقاومت حمایت کرده است، بنابر این پیش بینی می شود که انتخاب رئیس جمهور وارد چالش جدیدی شود و جبهه بندی سیاسی در لبنان را تحت شعاع خود قرار دهد.  شایان ذکر است سهیمه ریاست جمهوری لبنان در اختیار مسیحیت این کشور است و رئیس جمهور بایستی از این جریان سیاسی انتخاب شود.

https://www.elnashra.com/news/show/1624822/

https://www.elnashra.com/news/show/1624858/

کد خبر 15805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =